AER > AETHER

17世紀から19世紀にかけて長い間、エーテル理論(Aether theory)は論争され続けた。光や力を伝播するために、「何もないと思われる空間」にも物質が存在すると仮定した理論である。現在では、エーテルの存在を仮定しなくても、「確立されている物理的理論」に支障をきたさず、議論は下火になっている。

---

2007年に東京から東北の山形へ移り住んだ。大都会から自然あふれる田舎に移り住んだとき、東京との「空気」の違いを感じ、「山形の空気はおいしい」と感じた。それまでは意識していなかった空気が改めて、人間にとってもっとも大事なものであるとも再認識させられた。そして、私は漠然とこの「空気」を写真に撮ってみたいと思った。

まず、空気を眼で見ようと試みたが、滑稽なことに、中空に焦点を合わせることは非常に困難であった。しばらくして、山形の家の「障子」に目が止まった。障子は12世紀後半より日本の建築に多く使われてきた木の枠と和紙でできた戸である。障子を開けて隙間から景色を眺めたり、和紙から透けた太陽の光を感じる。それ(障子)は内と外を意識し、また四季を感じる日本人の心を育んできた。

本作品群は、二枚の写真から一作品を作成する工程に「障子」の概念を用いた。内と外を隔てるものは和紙一枚の面である。この和紙に焦点を合わせる代わりに、空気の面に焦点を合わせたのだ。一般的に写真は焦点に目と意識が向かうものであるが、一枚の写真に異なる二種類の焦点を置くことにより、頭の中で面を構成し、中空の空気に目と意識が向かう。そのようにして作品を仕上げた。

「おいしい空気」を感じた私は空気を意識した。しかし、空気は通常は見えないものである。「何もないと思われる空間」にも空気は存在する。東北大震災後の私たち日本人は見えない放射能と戦っている。見えないものを意識することがいま、私たちは必要不可欠なことになりつつある。「空気」を表現しようと試みたのは、そんないまの日本への警鐘でもある。

People discussed about the Aether theory from the 17th century to the 19th century,. The theory assumed that there was a substance in every empty space for propagating lights and gravity. Now, the discussion became unimportant. Because of the development of the theory of relativity, we don’t need to postulate the existence of the Aether.

In 2007, I moved to Yamagata prefecture in Tohoku from Tokyo. When I left the big city and started the new life in the nature-rich countryside, I felt the difference in air. The air in Yamagata is so fresh. I have been unconscious of the air before though I got to re-realize how important the air was. Vaguely, I became to think that I want to take pictures of the ‘air’.

For starters, I tried to see the ‘air’ itself. Obviously, focusing on the midair was really difficult.
Soon after, I got to be attracted with shoji, a sliding paper door in my house in Yamagata.

Shoji is a Japanese traditional sliding door, covering wood frames with thin hand-made Japanese paper. They have commonly been used in traditional Japanese architecture since the late 12th century. We enjoy seeing through to outside from half-opened shoji or feeling the sun light sheering gently from outside. Naturally, we have been aware of inside and out dividing by shoji. Having it in our lives, we have grown our love for four seasons in Japan. On the process of making one work from two pictures, I used the concept of shoji in my photographs this time. In the photo, there is one piece of Washi, Japanese paper with which separated inside and out. When I took pictures I focused on the air instead of Washi. Generally, when people see pictures, their eyes and consciousness go to one focus. But I put two different focuses in my photos. By doing this, I can configure an aspect in my head and it will be easier to focus on the midair. I tried to make my works be seen like that.

As I found out how fresh the air was, I got to be conscious about the ‘air’. Normally we can’t see it. Even though there seems nothing exist out there, there sure is the ‘air’ in everywhere. Now we are struggling and fighting with the fear of invisible radiation after the Great East Earthquake. It’s time for us to concern about something invisible. I tried to express the ‘air’ in my photographs because I wanted people to think of the invisible things and think how to deal with them more.